طراحی سایت | هاست و دامنه
تکنولوژی های ساخت و ساز
آوریل 7, 2020
شگفتی ساز دنیای سینما (تکنولوژی CGI)
آوریل 9, 2020
نمایش همه

از رویا تا واقعیت (خودروهای پرنده)

تولید ماشین پرنده و خلاص شدن از شر ترافیک های سنگین شهری، ایده جدیدی نیست و طی سال های اخیر بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ مشغول تحقیق و مطالعه روی تولید چنین وسایلی هستند.

زمان زیادی تا محقق شدن این رویا باقی نمانده است و در آینده ای نه چندان دور، شاهد عمومی شدن خودروهای پرنده خواهیم بود.

به نظر می آید که رویای بشر در زمینه خودروی شخصی پرنده به واقعیت نزدیک میشود و دلیل این ادعا، تلاش های بی وقفه شرکت‌هایی نوپا است که هر روز خبرهایی از آنها میشنویم؛ تلاش‌هایی که احتمالا تا سال آینده با اولین نمونه ماشین پرنده رنگ واقعیت به خود میگیرد و وارد بازار میشود.

 

۱٫ Lilium aviation

اخیراً استارت آپ آلمانی “Lilium aviation” با انتشار ویدیویی جدید، از آزمایش موفقیت آمیز نمونه اولیه وسیله نقلیه عمود پرواز، دو نفره و تمام الکتریکی خود خبر داده است.

ماشین پرنده Lilium Jet از ۱۲ باله متحرک و ۳۶ موتور جت جداگانه که روی بالهای ۱۰ متری آن قرار گرفته‌اند، برای حرکت استفاده میکند. هنگام تیک آف، باله های متحرک به سمت پایین حرکت و پس از بلند شدن، آرایشی افقی به خود میگیرند تا امکان حرکت رو به جلو وجود داشته باشد.

در این آزمایش، اتومبیل پرنده آلمانی ها از راه دور کنترل میشد و اولین پرواز سرنشین دارد Lilium Jet قرار است در آینده نزدیک انجام شود. اما نکته قابل توجه در رابطه با این وسیله جدید، مصرف بسیار آن است. به گفته سازندگان محصول جدید آنها با ۹۰ درصد انرژی مصرفی کمتر نسبت به پهباد های کنترلی مشابه، مسافتی ۳۰۰ کیلومتری (۱۸۳ مایلی) را با حداکثر سرعت کروز ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت (۱۸۳ مایل بر ساعت) طی میکند که فوق العاده است.

به علاوه، پیچیده ترین هواپیماهای الکتریکی نیز به سختی (بدون در نظر گرفتن تیک آف و فرود) با سرعت ۹۹ مایل بر ساعت (۱۴۸ کیلومتر بر ساعت)، یک ساعت در هوا باقی میماند. اما پاتریک نیتن (Patrick Nathen)، یکی از بنیان گذاران شرکت Lilium با اشاره به مصرف برق فوق العاده پایین این خودرو پرنده، معتقد است که تکنولوژی پیشرفته باتری آنها، برنامه های این شرکت را عملی خواهد کرد.

اگرچه سازندگان به سختی روی قابلیت پرواز خود مختار ان ماشین پرنده کار میکنند، اما هدف اصلی آنها، استفاده از انسان برای هدایت Lilium Jet است. به همین منظور، از چتر نجات نیز در ان وسیله نقلیه پیشرفته استفاده شده و سیستمی با نام “Flight Protection System” مانع انجام حرکات نمایشی یا عبور از پارامترهای پروازی خواهد شد. این وسیله جدید قرار است به صورت ۵ نفره تولید شود؛ در نتیجه چیزی که پیشتر در برنامه “Jetsons” دیده بودید، در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد.

به علاوه پیش بینی میشود از ماشین پرنده Lilium Jet بتوان به عنوان تاکسی‌های هوایی نیز استفاده کرد. در این صورت کاربران میتوانند با رساندن خود به سکوهای اختصاصی، از سفری سریع و ایمن لذت ببرند.

۲٫ خودروی پرنده لیبریتی

حدود یک ماه پیش بود که لیبرتی (Liberty) ادعا کرد اولین خودروی پرنده در جهان آماده فروش شده است و این شرکت در حال مار روی فرآیند صدور گواهینامه نهایی برای ژیروکوپتر دو صندلی سه چرخه PAL-V است؛ لیبرتی اقدامات قانونی را برای تردد خودروی پرنده انجام میدهد و به زودی شاهد پرواز اولین نسخه از آن در آسمان خواهیم بود.

ظاهرا هنوز مشخصات فنی از خودروی پرنده لیبرتی منتشر نشده است و تا سال آینده نسخه تولید محدود و پیشگام PAL-V با قیمت ۶۰۰،۰۰۰ دلاری راهی بازار خواهد شد؛ این در حالی است که سال بعد، نسخه اسپرت خودروی پرنده لیبرتی با قمت ۴۰۰ هزار دلاری برای علاقه‌مندان عرضه میشود.

البته پیش از این قیمت هایی برای مدل های این خودروی پرنده عنوان شده بود، که به نظر میرسد با افزایش روبه‌رو شده است. فناوری و مهندسی ساخت PAL-V به کمک مهندسان هلندی انجام میشود و در طراحی داخلی نیز از برندهای ایتالیایی کمک گرفته میشود. با توجه به حساسیت قطعات هواپیما و خودروهای پرنده، در ساخت خودروی پرنده لیبرتی از بهترین مواد اولیه و آخرین فناوری روز استفاده میشود که دلیل قیمت گزاف آن نیز همین موضوع است.

تنها ۹۰ دستگاه از نسخه پیشگام (pioneer) ساخته خواهد شد و ۲۵ هزار دلار به عنوان سپرده غیرقابل بازگشت از خریداران گرفته میشود.

در جدول زمانی لیبرتی همچنین پیش بینی شده است که خریداران میتوانند ۹ ماه قبل از تحویل قادر هستند سفارش خود را برای خرید خودروی پرنده PAL-V ثبت کنند. به طور مشابه، سپرده اولیه برای نسخه اسپرت لیبرتی غیرقابل استرداد است، اما با کمی کاهش به مبلغ ۱۰ هزار دلار میرسد. رانندگی با اولین خودروی پرنده جهان منوط به داشتن گواهینامه رانندگی معمولی است، اما اگر مالک مال به پرواز با خودرو باشد باید مجوز کامل خلبانی را نیز دریافت کند.

طبق گفته های لیبرتی، تغییر خودرو به هواپیما تقریبا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان میبرد که این مدت برای بررسی و آزمایش صرف میشود. هنگامی که خودروی پرنده لیبرتی PAL-V به هواپیما تبدیل شود، برای تیک آف به حداکثر وزن ۹۱۰ کیلوگرم نیاز دارد؛ ظرفیت حمل بار و سوخت (حداکثر ۱۰۰ لیتر) نیز به وزن مسافران بستگی دارد. حداکثر ارتفاع عملیاتی به ۳۵۰۰ متر میرسد، در حالی که خودروی پرنده میتواند با بیشینه سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت در محدوده ۵۰۰ کیلومتر پرواز کند.

لبرتی برای بلند شدن از سطح زمین به ۳۳۰ متر فاصله زمینی و فاصله گردش فرود حدود ۳۰ متر نیاز دارد. در حالتی که از خودروی پرنده لیبرتی در جاده استفاده شود، PAL-V به یک سه چرخه تبدیل میشود که بسیار سرگرم کننده به نظر میرسد.

طرح اصلی این خودروی پرنده در حقیقت از یک رودستر سه چرخ گرفته شده است، که با پیشرانه ۹۹ اسب بخاری میتواند به سرعتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − نه =