بسیاری از مشتریان از ما می پرسند آیا سئوی سایت روشهای مختلفی دارد یا همه شرکتها طبق اصول یکسانی سایت را بهینه سازی می کنند؟
آن دسته از مشتریان حرفه ای تر نیز که خودشان دستی بر آتش دارند، معمولا می پرسند شما در سئو سایت اصفهان، سئو را کلاه سفید انجام می دهید یا کلاه سیاه؟
امروز قرار است به این سوالات پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.
اگر شما خودتان تا حدودی با مفاهیم سئو آشنایی دارید، حتما می دانید که مفهوم سئوی داخلی به بهینه سازی سایت از درون اشاره دارد و در مقابل سئوی خارجی، عمدتا شامل لینک سازی و ارجاع به سایت از بیرون است و برای ارتقای رتبه سایت باید روی هردو تمرکز کرد اما آنچه که امروز قصد داریم به آن بپردازیم در مورد مفاهیم سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه است که بیشتر در سئوی خارجی کاربرد دارند.
مفاهیم سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه
مفاهیم کلاه سیاه و کلاه سفید برگرفته از فیلم های وسترن سالهای ۱۹۲۰ میلادی است در آن زمان به صورت کلیشه ای، قهرمان کلاه سفید به سر داشت، در حالیکه برای نمایش فرد شرور از کلاه مشکی استفاده می شد. این اصطلاحات همچنان باقی ماند و راه خود را به حوزه های مختلف به ویژه امنیت سایبری نیز باز کرد که امروزه در مفاهیم سئو نیز کاربرد دارد.
کلاه سفید بهتر است یا کلاه سیاه؟
در بحث سئو،کلاه سفید به معنای پیروی از “قوانین” است. به عبارت ساده تر در این روش فقط از روشهای اخلاقی و از دستورالعمل های موتور جستجو پیروی میشود که دیربازده ولی ماندگار است.
درحالی که سئوی کلاه سیاه به معنای استفاده از روش های پرخطر و تکنیک هایی مثل لینک سازی بیش از حد(پاپ آپ) و کپی برداری است که اگر صادقانه بگوییم اتفاقا در کوتاه مدت می تواند بسیار کارساز باشد و شاید غیراخلاقی باشد ولی مطلقا غیر قانونی نیست.
اما رعایت توصیه هایی که موتورهای جستجو برای ما مشخص کرده اند، نشان دهنده بازی جوانمردانه و رفتار حرفه ای در بین وبمسترها است و ما در سئو سایت از سئوی کلاه سیاه استفاده نمیکنیم.
سئوی کلاه خاکستری چیست؟
سئوی کلاه خاکستری در واقع ترکیبی از تکنیک های کلاه سفید و کلاه سیاه است یعنی نه کلاه سیاه است و نه کلاه سفید ، بلکه تکنیکی حدواسط است. تکنیک های کلاه سیاه عمدتاً بر خلاف رهنمودهای موتور جستجو هستند و در صورت شناسایی، خطراتی را برای سایت به همراه دارند.
اما سئوی کلاه خاکستری سعی دارد از روش های میان بری استفاده کند که در حال حاضر لزوما برخلاف قوانین گوگل نیست و این کار با هدف جلو افتادن در رتبه بندی انجام می شود.
به عنوان نتیجه گیری کلی به نظر می رسد مرز بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه آسان باشد اما در حقیقت، امروزه بیشتر روشهای سئو که می توانند مزایای رقابتی را حفظ کنند، در منطقه خاکستری قرار دارند و با توجه به رتبه فعلی و تعداد رقبای سایت مشتری باید تصمیم گرفت که در مورد آن بهتر است از سئوی کلاه سفید استفاده شود یا کلاه خاکستری.